“Ce-ai făcut azi?” – orice mamă din univers al cărui copil lucrează în marketing.
Dacă acum 50 de ani mă suna mama seara să mă întrebe ce fac, cel mai probabil i-aș fi răspuns că stau în bucătărie și îmi aștept bravul soț pentru a-mi pune pâinea pe masă.
Din fericire, între timp s-au întâmplat mai multe lucruri, iar eu îmi asigur singură pita cea de toate zilele. Din păcate, asta înseamnă că mama acum știe că îmi ia 4 ore să scriu o pagină de text, că sunt plătită să postez pe Facebook și că știu, în teorie, să fac o angioplastie (îmi trebuie doar un tub ridicol de mic).
Să spunem doar că mama nu este foarte impresionată de condica mea de activități. Și asta nu este greu de înțeles.
Ce facem aici este destul de nou pentru cei care ne trec pragul. PPC, CPC, Display și Search, social media marketing, email marketing, landing page și o grămadă de alte cuvinte preluate din engleză, care reușesc să sune pompos și foarte straniu – toate acestea transformă procesul nostru destul de bine organizat în ”vrăjitorie” modernă.
Așa că mi-am dat seama de un lucru: dacă vreau să obțin încrederea unui client, trebuie să îi vorbesc ca și cum aș vorbi cu mama.
Pentru asta am încropit un mic dicționar explicativ al limbii române pentru cei care sunt cel puțin suspicioși atunci când vine vorba de necesitatea unei agenții de marketing online pentru afacerea lor.
”4 ore pentru o pagină de text” – cel mai mare dușman al unui copywriter este o pagină albă. Aceasta nu îți oferă niciun imbold pentru a o umple cu cuvinte. Pentru a scrie o pagină fix pentru nevoile clientului trebuie să vezi ce face concurența, de ce clientul este diferit și cum îi poți spune cât mai bine povestea într-un mod cât mai original și memorabil. Și da, asta poate însemna uneori ore în șir până ce pagina alba devine semnificativ mai puțin albă.
”Sunt plătită să postez pe Facebook” – Facebook-ul este mult mai mult decât poze cu pisici, diatribe politice și albume întregi cu primii dinți ai copilului verișoarei de-a doua. Facebook-ul este perfect pentru a-ți promova afacerea în mod subtil. Nu voi posta: ”Cumpără crema asta pentru că e bună”. Voi posta: ”Pe măsura ce temperaturile cresc, pielea noastră are nevoie de un plus de hidratare pentru a compensa pierderile transdermale de peste zi. Prevenind descuamarea pielii și calmând iritațiile ce pot apărea în zonele expuse ale feței, Crema X previne îmbătrânirea pielii și îi redă aspectul sănătos și luminos”. Îi atașez o doamnă cu ten impecabil și deja avem o poveste, nu doar un brutal ”CUMPĂRĂ ASTA!”. Pe Facebook ești mai abordabil, mai sociabil și mult mai ușor de plăcut!
”Știu în teorie să fac o angioplastie” – atunci când vorbim de conținut foarte specializat, nu poți începe să scrii sperând că pe parcurs îți vei da seama despre ce vorbești. Orice proiect implică un proces de cercetare riguros pentru a înțelege pe deplin ce dorești să comunici, modul în care vrei să o faci și care este target-ul tău. De aceea, acum știu ce este o stenoză și cum aș putea să o rezolv cu un tub subțire, un cateter și puțin mediu post-apocaliptic (a se citi ”doar în caz de urgențe maxime aduse de un eveniment apocaliptic”).
Deși marketing-ul online pare ceva super simplu de făcut, iar Internetul îți oferă la o simplă căutare ”5 moduri de a fi pe prima pagină pe Google” sau ”10 secrete pentru un magazin online de succes”, ai nevoie de cineva care știe să separe forma de fond și care să aleagă cele mai bune metode pentru a-ți ajuta firma să aibe succes.
Nu de alta, dar dacă s-ar pricepe toată lumea la ce facem aici, ar însemna că iar va trebui să îmi aștept pâinea de la un soț ipotetic, iar mama în mod sigur nu va fi încântată de asta (chit că raportul de la finalul zilei ar fi mai ușor de înțeles!).