fbpx
contactBTN logoShadow3

De unde/cum/de ce vin ideile sau cum să fii o Văcuță Creativă

Marketing

Începând acest articol de blog avem în față cel mai terifiant obiect: o pagină albă. Fiecare proiect Connect Media începe cu o pagină albă. O pagină albă oferă posibilități nelimitate pentru idei faine de tot dar și șansa unor eșecuri de tot râsul.

Dar hai să fim pozitivi și să ne gândim la ideile faine care pot încăpea pe o pagină albă. De unde vin ele?

Pune întrebarea asta cuiva care nu lucrează într-un domeniu ”creativ” și vei primi o ridicare din umeri ușor confuză. Aceeași întrebare pusă cuiva care lucrează într-un domeniu ”creative” va primi cam același răspuns.

De unde vin ideile?

În cel mai bun caz vei primi reacții foarte generale de tipul: ”mă inspiră muzica/o plimbare în parc/ceva generic”. Deși aceste afirmații au un sâmbure de adevăr, nouă ne place o altă metaforă atunci când vorbim despre originea ideilor.

Cum vin ideile: imaginează-ți o văcuță!

Să spunem că vrei o poziționare pe piață pentru compania ta.

Persoana asignată proiectului intră pe fir, iar din acest punct o vom numi Văcuța Creativă (e ca La vache qui rit dar mult mai angoasată).

Văcuța Creativă stă acum în fața unei pagini albe – probabil că îți imaginezi că ea va sta acolo, rozând in creion/pix până ce va avea loc un moment de EVRIKA, un beculeț se va aprinde și Ideea-cu-i-mare va apărea spontan pe foaie. Ha! Numai de ar sta lucrurile așa…

Ideile încep cu o văcuță

Nu, Văcuța Creativă trebuie să treacă prin 4 pași până să i se aprindă becul:

  1. Strânge materie brută

  2. Rumegă materia brută

  3. Absolut. Nimic.

  4. Apare Ideea-cu-i-mare.

Văcuță strânge materie brută

Ideile nu apar în vid. Înainte de a se apuca de poziționarea propriu-zisă, Văcuța Creativă trebuie să strângă cât mai multe informații – materia brută creativă, research.

Materia poate fi specifică sau generală.

Materia specifică este cea legată de brand-ul tău, de piață, de concurență, de trend-uri, de analiză. Înainte de tot, Văcuța Creativă trebuie să știe tot ce se poate știi despre produs/serviciu – uneori chiar mai bine decât tine. Dacă nu știi produsul pe de rost, de sus în jos și de la stânga la dreapta, atunci nu ai ce căuta pe miriștea ideilor.

Ideile începe cu research

Materia generală este cam tot ce are Văcuța în arsenalul creativ dinainte de proiectul acesta: cunoștințe generale, trivia, etc. O Văcuță Creativă bine crescută are o listă lungă de interese în afara job-ului de creative. Niciodată nu știi care articol despre cursa spațială îți va oferi inspirația necesară pentru o fabrică de mobilă.

Văcuța rumegă materia brută

Deci avem o văcuță cu două grămăjoare de materie brută. Ce crezi că va face în viitorul apropiat Văcuța Creativă?

Corect! Va rumega.

Văcuța Creativă începe acum lungul proces digestiv-creativ. Ea va prelua toate informațiile strânse, le va combina în diverse modele (cam ca într-un puzzle în care piesele provin din cutii complet separate) și va începe să aștearnă pe hârtie absolut toate ideile care îi vin în minte.

Ideile trebuie rumegate

Unele idei nu vor fi bune, altele vor fi pur și simplu stupide – nu contează. Ideile acestea trebuie înregistrate undeva.

Ideile aparent stupide sunt cele care dau Văcuței libertatea de a crea ceva fantastic în faza finală.

La un moment dat Văcuța Creativă va ajunge în stadiul pe care noi îl denumim ”A nu mai vedea pădurea de copaci”. Totul a fost catalogat, rumegat, recombinat și se pare că Ideea-cu-i-mare se lasă așteptată.

Acum vine partea cea mai greu de înțeles: NIMIC.

Văcuța nu face NIMIC

Știm ce vei spune: ”cum să faci nimic? Asta nu e o slujbă. Nimeni nu face NIMIC și îi iese ceva bun”.

La asta noi avem de spus două lucruri:

  • Imaginează-ți o văcuță culcată pe o pășune. Nu face absolut nimic. Imaginea asta este serenă și relaxantă. Știi că o mică parte din tine e invidioasă pe văcuța relaxată.

Ideile implică să nu faci nimic

  • Doar pentru că Văcuța Creativă nu pare că face ceva, asta nu înseamnă că nu se întâmplă nimic. Tot ce a rumegat ea în faza anterioară este acum la digerat. Creierul subconștient a preluat acum toate materialele specifice/generale, toate conexiunile și ideile stupide create la pasul 2 și acum le rulează în fundal.

Ideea se manifestă pentru Văcuța Creativă

Nu putem să îți spunem de unde sau cum sau de ce… dar după primii 3 pași și ceva frământări de fundal, Ideea-cu-i-mare o să apară.

Da, pare că Văcuța Creativă trișează și că ea mai face ceva între timp că doar Ideea-cu-i-mare nu apare din neant dar fix așa se întâmplă: poate fi în metrou, când te razi, când stai să adormi, când ești aproape treaz sau când îți torni un pahar de apă.

Ideile vin din neant dar Văcuța este mândră

Știi cum am spus mai sus că în fundal creierul Văcuței rulează? Ei bine, rezultatul acestui ”program” este apariția surprinzătoare a Ideii-cu-i-mare.

Explicația este că toate informațiile acelea rumegate sunt legate într-un mod nou, mai logic (adeseori fără ca Văcuța să își dea seama) – până la urmă o idee este nici mai mult, nici mai puțin decât o combinație nouă de elemente vechi.

Văcuța Creativă scoate ideea în lume

Ultimul pas al etapei este verificarea viabilității ideii în viața reală. Doar pentru că o idee este creativă și originală, nu înseamnă aceasta este și practică.

Dacă Ideea-cu-i-mare stimulează, crește de la sine și aduce la lumină posibilități la care nici nu te-ai gândit, atunci ești pe drumul cel bun.

Ideea trebuie testată în realitate

Dacă nu, atunci Văcuța va lăsa programul să mai ruleze în fundal puțin.

Deci ce face Văcuța Creativă?

Strânge informații. Le analizează și le combină în moduri noi. Face NIMIC și lasă subconștientul să preia frâiele. Se bucură de apariția Ideii-cu-i-mare.

Procesul necesar creării unei idei

Astfel pe viitor când vei primi o nouă idee pentru afacerea ta, nu te gândi doar la propunerea efectivă – gândește-te și la cele patru etape cruciale care au dus la apariția ei. Nu te lăsa derutat de o Văcuță Creativă care aparent nu face nimic – s-ar putea ca în fix momentele aceea să își facă apariția Ideea-cu-i-mare.

    Spune-ne în cuvintele tale cu ce te putem ajuta și hai să începem!