Un brand nu este doar ceea ce se vede.
E ca atunci când ai un prieten bun. Alții pot vedea un om prea înalt, prea zgomotos, ușor ciudățel. Dar tu vezi pe cineva care ți-a fost alături când ai avut probleme, care te-a făcut să râzi când ai avut nevoie și care de vreo câteva ori ți-a oferit soluții salvatoare la probleme mici și mari.
La fel ca prietenul ăsta al tău, un brand trebuie să fie mai mult decât cuvinte și imagini.
Un brand ar trebui să fie o colecție de experiențe, interacțiuni, conexiuni și emoții. Companiile care doresc să transmită instant tot acest amalgam au nevoie să înțeleagă că percepția brand-ului este definită înainte de orice de logo – el fiind și primul contact al utilizatorului cu afacerea respectivă.
Este astfel incredibil de important ca un logo să atingă echilibrul perfect între artă și știință.
Odată atins acest echilibru vei fi sigur că logoul tău transmite tot ce vrei să transmită (evident, numai de bine!) într-o fracțiune de secundă.
Pentru a elucida exact cum funcționează un logo pentru utilizatorul final, Siegel+Gale – companie renumită la nivel global – a creat o evaluare a impactului logourilor în funcție de anumiți factori:
- Cât de memorabil este și de ce
- Care sunt beneficiile unui logo memorabil
- Care este rolul familiarității în asocierea logo-brand
- Care sunt trăsăturile umane pe care le atribuim unui logo
Cum au procedat
Compania a luat un eșantion de 3.000 de respondenți din SUA și UK și i-a rugat să evalueze logourile a peste 100 din cele mai mari brand-uri din lume. I-au întrebat care logouri sunt memorabile și care sunt elementele care îi atrag din punct de vedere vizual. Rezultatul este o categorisire în 9 a abordărilor de design:
- Wordmark ilustrativ personalizat
- Geometric
- Wordmark fără serife
- Wordmark cu serife
- Formă de susținere
- Inițiale
- Wordmark bazat pe un font
- Efecte stilizate
Ce au descoperit
Ține-te bine! Se pare că cele mai memorabile logouri sunt Nike, Apple, Coca-Cola și McDonald’s. Nimeni nu se aștepta la asta, nu-i așa?
Cele patru branduri au depășit cu mult orice alte logouri prezentate – chiar alte branduri care au investit serios în awareness și prezență în cam toate mediile de comunicare.
Ce le diferențiază pe ele? Respondenții au spus că simplitatea.
Brandurile care folosesc un design clar și simplu ies în evidență mai mult decât cele cu logouri încărcate, complicate sau care te forțează să cercetezi ce a vrut să spună poetul.
Familiaritatea și disprețul
În engleză avem o expresie foarte frumoasă: familiarity breeds contempt – în traducere liberă înseamnă că senzația de familiaritate duce la dispreț. Un fel de: cu cât stai mai mult cu cineva, cu atât începi să te obișnuiești cu el/ea și să îi vezi mai bine defectele.
La logouri efectul este unul opus: cu cât un logo apare mai des, cu atât utilizatorii sunt mai dispuși să îi aloce trăsături pozitive – încredere, respect, fiabilitate, premium.
În cadrul studiului cifrele au arătat așa:
Spune-mi ce logo ai ca să îți spun cine ești
Mai sus am listat 9 tipuri generale de logouri. Nu vei fi surprins să afli că fiecare spune ceva despre brand-ul pe care îl reprezintă.
Ce vrei de la logoul tău?
În primul rând ca să știi ce vrei să transmită logoul tău, trebuie să știi cine este brandul pe care vrei să îl arăți lumii.
Înainte să treci la cheat sheet-ul de mai jos, îți recomandăm călduros să faci o analiză atentă a companiei tale și să definești care sunt valorile ei și mesajul pe care vrei să îl transmiți.
Ai făcut asta? Bun, hai să trecem la pasul următor (și evident, să pretindem că ai făcut ce am zis mai sus):
- Putere: logourile geometrice urmate de logouri formate din inițiale.
- Tradiție: wordmark cu serife și wordmark bazat pe fonturi.
- Căldură/implicare: logouri organice.
- Trendy: wordmark ilustrativ personalizat.
- Sofisticat/exclusivist: wordmark cu serife.
- Smart: logouri geometrice, urmate de logouri formate din inițiale.
- Respect: wordmark cu serife, logouri geometrice.
- Distracție: wordmark ilustrativ personalizat.
- Abordabilitate: logouri cu formă de susținere.
- Cool: wordmark ilustrativ personalizat.
- Original: logouri cu formă de susținere.
- Edgy: logourile formate din inițiale.
- Prietenos: wordmark ilustrativ personalizat.
- Fiabil: logouri cu formă de susținere și logouri formate doar din inițiale.
- Stylish: wordmark ilustrativ personalizat.
- Inovativ: logouri organice/geometrice.
Și acum?
Acum am vrea să îți mulțumim pentru atenție și să îți urăm baftă în crearea propriului logo pe baza recomandărilor de mai sus.
Glumim! Acum vrem să te lăsăm cu câțiva sâmburi înțelepți:
- nu subestima niciodată importanța logoului
- hotărăște care sunt emoțiile pe care vrei să le creezi în mintea utilizatorului tău
- mergi pe idei/forme simple – KISS: keep it simple, stupid
- apelează la designerul nostru care te va ajuta să transmiți tot ce vrea să spună brand-ul tău în zero cuvinte (în caz vrei ajutor foarte calificat pentru punctele 1-3).